Έναν διαφορετικό ρόλο πήραν μαθητές/τριες από το 45ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας, από το Μπαρντολίνο της Βερόνας της Ιταλίας, από την Κωνσταντινούπολη της Τουρκίας, από τη Σκόφια Λόκα της Σλοβενίας και από το Καρακάλ της Ρουμανίας. «Ανέλαβαν» να γίνουν ενεργά μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου και την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019 συμμετείχαν στη συζήτηση, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας, διατυπώνοντας τις θέσεις και προτάσεις τους με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και του πιο πολύτιμου φυσικού πόρου, του νερού.
Ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Αγγελόπουλος υποδέχτηκε τους μαθητές και μαθήτριες συνοδευόμενους από τους εκπαιδευτικούς τους από την Ιταλία (Cricelli Giuseppina, Maccari Elena), την Τουρκία (Ozge Dogan, Ilhan Harum Can), τη Σλοβενία (Jerneja Bokal, Magdalena Ovsenek, Petra Kavcic) και τη Ρουμανία (Gherasim Gabriela, Gheorghiu Diana), οι οποίοι φιλοξενούνται για μια εβδομάδα από το 45ο Δημοτικό Σχολείο της Πάτρας (Ερμιόνη Τσιλιγκιριάν, Ιωάννα Θεοδωροπούλου), στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS +KA229 με τίτλο «The spirit of responsibility for the environment» (Το πνεύμα της ευθύνης για το περιβάλλον).
Ως μια ξεχωριστή ευρωπαϊκή εκδήλωση που αφορά τη νεολαία και την εκπαιδευτική κοινότητα, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα για το μέλλον, χαρακτήρισε τη συνεδρίαση ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας και τόνισε: «Η αίθουσα του Περιφερειακού Συμβούλιου είναι μια αίθουσα στραμμένη σε δραστηριότητες της εκπαίδευσης και της Ευρώπης. Η Ευρώπη είναι η οικογένειά μας και είμαστε εδώ για να κινητοποιούμε ιδιαιτέρως τη νεολαία, όλες τις εκπαιδευτικές κοινότητες και δυνάμεις για τη δημοκρατία, τη γνώση, την αλληλοκατανόηση των κοινωνιών, με στόχο πάνω απ’ όλα την ειρήνη και την αξιοπρέπεια όλων των πολιτών απ’ όλες τις χώρες».
Η υπεύθυνη του Κέντρου Πληροφόρησης Europe Direct Πάτρας – Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κα Ευαγγελία Αθανασοπούλου, ενημέρωσε τους επισκέπτες για την Ευρωπαϊκή Πολιτική για το Περιβάλλον και τις Κλιματικές Αλλαγές, για τις δράσεις που έχουν γίνει από το Europe Direct Πάτρας πχ. την εκστρατεία για τις πλαστικές σακούλες και τη χρήση ποδηλάτου στις μετακινήσεις. Ακόμα τη συμβολή τους και την υποστήριξη στα σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που εκπονούν ευρωπαικά προγράμματα αφούστόχος όλων η αλλαγή συνηθειών από την μικρή ηλικία.
Χαιρετισμό απεύθυνε και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας Δρ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος ο οποίος ανέφερε ότι τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελούν την αφορμή να έρθουν πιο κοντά μικροί και μεγάλοι πολίτες της Ευρώπης και να εξαλειφθούν στερεότυπα. Σημαντική παρουσία στην εκδήλωση είχε η Προωθήτρια Ευρωπαικών Προγραμμάτων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Ελλάδας κα Σαρλή Έλενα η οποία έκανε μία σύντομη αναφορά στον ενεργό ρόλο της ΠΔΕΔΕ για τη συμμετοχή των σχολικών μονάδων της Δυτικής Ελλάδας στο πρόγραμμα Erasmus+, αλλά και τις αρμοδιότητές της ως Προωθήτριας υπογραμμίζοντας τα οφέλη που προκύπτουν για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης αλλά και τις ανεξίτηλες εμπειρίες που έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Ανεξίτηλες εμπειρίες σαν την εν λόγω εξαιρετική ιδέα της συνεδρίασης ενός Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συμβουλίου στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ από την ομάδα του 45ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας. Παραμένοντας ως ενεργό μέλος στο μέρος της συνεδρίασης στο οποίο υπήρξε αλληλεπίδραση-συζήτηση μεταξύ των «Μικρών Περιβαλλοντικά Ευαισθητοποιημένων Μελλοντικών Ευρωπαίων Πολιτών» πλην όλων συνεχάρη θερμά για τη δημιουργικότητά και την εργατικότητά τους, τους εκπαιδευτικούς-διευκολυντές μάθησης όλων των χωρών αλλά κυρίως τους μικρούς μαθητές των οποίων η παρουσία, ο λόγος, η υπευθυνότητα, η εξοικείωση με τη χρήση της Αγγλικής Γλώσσας και το εύστοχο περιεχόμενο των δημόσιων τοποθετήσεών τους δεν παρέπεμπε σε καμία περίπτωση σε μαθητές Δημοτικού και πρώτων τάξεων Γυμνασίου.
Ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Αγγελόπουλος υποδέχτηκε τους μαθητές και μαθήτριες συνοδευόμενους από τους εκπαιδευτικούς τους από την Ιταλία (Cricelli Giuseppina, Maccari Elena), την Τουρκία (Ozge Dogan, Ilhan Harum Can), τη Σλοβενία (Jerneja Bokal, Magdalena Ovsenek, Petra Kavcic) και τη Ρουμανία (Gherasim Gabriela, Gheorghiu Diana), οι οποίοι φιλοξενούνται για μια εβδομάδα από το 45ο Δημοτικό Σχολείο της Πάτρας (Ερμιόνη Τσιλιγκιριάν, Ιωάννα Θεοδωροπούλου), στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS +KA229 με τίτλο «The spirit of responsibility for the environment» (Το πνεύμα της ευθύνης για το περιβάλλον).
Ως μια ξεχωριστή ευρωπαϊκή εκδήλωση που αφορά τη νεολαία και την εκπαιδευτική κοινότητα, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα για το μέλλον, χαρακτήρισε τη συνεδρίαση ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας και τόνισε: «Η αίθουσα του Περιφερειακού Συμβούλιου είναι μια αίθουσα στραμμένη σε δραστηριότητες της εκπαίδευσης και της Ευρώπης. Η Ευρώπη είναι η οικογένειά μας και είμαστε εδώ για να κινητοποιούμε ιδιαιτέρως τη νεολαία, όλες τις εκπαιδευτικές κοινότητες και δυνάμεις για τη δημοκρατία, τη γνώση, την αλληλοκατανόηση των κοινωνιών, με στόχο πάνω απ’ όλα την ειρήνη και την αξιοπρέπεια όλων των πολιτών απ’ όλες τις χώρες».
Η υπεύθυνη του Κέντρου Πληροφόρησης Europe Direct Πάτρας – Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κα Ευαγγελία Αθανασοπούλου, ενημέρωσε τους επισκέπτες για την Ευρωπαϊκή Πολιτική για το Περιβάλλον και τις Κλιματικές Αλλαγές, για τις δράσεις που έχουν γίνει από το Europe Direct Πάτρας πχ. την εκστρατεία για τις πλαστικές σακούλες και τη χρήση ποδηλάτου στις μετακινήσεις. Ακόμα τη συμβολή τους και την υποστήριξη στα σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που εκπονούν ευρωπαικά προγράμματα αφούστόχος όλων η αλλαγή συνηθειών από την μικρή ηλικία.
Χαιρετισμό απεύθυνε και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας Δρ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος ο οποίος ανέφερε ότι τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελούν την αφορμή να έρθουν πιο κοντά μικροί και μεγάλοι πολίτες της Ευρώπης και να εξαλειφθούν στερεότυπα. Σημαντική παρουσία στην εκδήλωση είχε η Προωθήτρια Ευρωπαικών Προγραμμάτων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Ελλάδας κα Σαρλή Έλενα η οποία έκανε μία σύντομη αναφορά στον ενεργό ρόλο της ΠΔΕΔΕ για τη συμμετοχή των σχολικών μονάδων της Δυτικής Ελλάδας στο πρόγραμμα Erasmus+, αλλά και τις αρμοδιότητές της ως Προωθήτριας υπογραμμίζοντας τα οφέλη που προκύπτουν για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης αλλά και τις ανεξίτηλες εμπειρίες που έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Ανεξίτηλες εμπειρίες σαν την εν λόγω εξαιρετική ιδέα της συνεδρίασης ενός Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συμβουλίου στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ από την ομάδα του 45ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας. Παραμένοντας ως ενεργό μέλος στο μέρος της συνεδρίασης στο οποίο υπήρξε αλληλεπίδραση-συζήτηση μεταξύ των «Μικρών Περιβαλλοντικά Ευαισθητοποιημένων Μελλοντικών Ευρωπαίων Πολιτών» πλην όλων συνεχάρη θερμά για τη δημιουργικότητά και την εργατικότητά τους, τους εκπαιδευτικούς-διευκολυντές μάθησης όλων των χωρών αλλά κυρίως τους μικρούς μαθητές των οποίων η παρουσία, ο λόγος, η υπευθυνότητα, η εξοικείωση με τη χρήση της Αγγλικής Γλώσσας και το εύστοχο περιεχόμενο των δημόσιων τοποθετήσεών τους δεν παρέπεμπε σε καμία περίπτωση σε μαθητές Δημοτικού και πρώτων τάξεων Γυμνασίου.
Το θέμα της συζήτησης ήταν «Water – scientific approach (theory and practice), source of life and issues related to pollution or lack of water» στο πλαίσιο του εγγεκριμένου προγράμματος με τίτλο «THE SPIRIT OF RESPONSIBILITY FOR ENVIRONMENT» και κωδικό 2018-1-IT02-KA229-048193_5 που υλοποιεί το 45ο Δημοτικό Σχολείο Πατρας με συντονίστρια την εκπαιδευτικό Ιωάννα Θεοδωροπούλου και τη Διευθύντρια του σχολείου Τσιλιγκιριάν Ερμιόνη αλλά και τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) του 45ου ΔΣ Πάτρας.
Οι χώρες-εταίροι είχαν συμφωνήσει στη συνάντηση το Δεκέμβριο του 2018 στην πολη Μπαρντολίνο της Ιταλίας (που είναι και το συντονιστικό σχολείο του προγράμματος) να πραγματοποιήσουν δράσεις σχετικά με το νερό και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην περιοχή τους και να τα προβάλουν σε μια 10λεπτη παρουσίαση στη συνεδρίαση στην Πάτρα.
Οι παρουσιάσεις έγιναν από τους μαθητές των χωρών-εταίρων και επικεντρώθηκαν:
Ελλάδα: μόλυνση της θάλασσας και επιπτώσεις της στη θαλάσσια ζωή
Ιταλία: μόλυνση της λίμνης Γκάρντα από τον τουρισμό και την βιομηχανική ανάπτυξη
Ρουμανία: προβλήματα στο δίκτυο των ποταμών που περιβάλλουν την περιοχή
Σλοβενία: Υδροβιότοποι υπό εξαφάνιση και δημιουργία «νησιών» από πλαστικό
Τουρκία: μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα της περιοχής από έλλειψη ανακύκλωσης
Αφού πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις , οι μαθητές/τριες αντάλλαξαν τις δικές τους ανησυχίες για τις επιπτώσεις όλων αυτών στο περιβάλλον, στον κύκλο του νερού, στη διαχείρισή του και στον καθαρισμό του.
Ο διάλογος που αναπτύχθηκε ανάμεσα στους μαθητές των διαφορετικών χωρών στην αγγλική γλώσσα, έδειξε ότι τα παιδιά ευαισθητοποιούνται και αποκτούν περιβαλλοντική συνείδηση από νωρίς, γίνονται πολίτες του κόσμου τον οποίο ονειρεύονται όμορφο και καθαρό. Νιώθουν την ευθύνη τους και ενώνουν τις δυνάμεις τους από όπου κι αν βρίσκονται στο σκοπό αυτό: THINK GLOBAL. ACT LOCAL.
Τέλος, για να προτείνουν λύσεις αναμείχθηκαν σε 5 ομάδες και ομαδικά σε πνεύμα συνεργασίας, διαλόγου, αλληλοκατανοήσης, φιλίας και χαράς ζωγράφισαν αφίσες με συνθήματα. Ως μέλη του Συμβουλίου τα παρουσίασαν στις άλλες ομάδες και όλοι μαζί έδειξαν ότι ο πλανήτης ανήκει στα παιδιά όλου του κόσμου και μπορούν να τον ονειρεύονται μέσα από το ΄Green Spirit”
Εμείς ως εκπαιδευτικοί που υλοποιούμε προγράμματα Erasmus+ είμαστε χαρούμενοι που αυτή η ξεχωριστή συνεδρίαση είχε πολλαπλά οφέλη για όλους.
Οι χώρες-εταίροι είχαν συμφωνήσει στη συνάντηση το Δεκέμβριο του 2018 στην πολη Μπαρντολίνο της Ιταλίας (που είναι και το συντονιστικό σχολείο του προγράμματος) να πραγματοποιήσουν δράσεις σχετικά με το νερό και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην περιοχή τους και να τα προβάλουν σε μια 10λεπτη παρουσίαση στη συνεδρίαση στην Πάτρα.
Οι παρουσιάσεις έγιναν από τους μαθητές των χωρών-εταίρων και επικεντρώθηκαν:
Ελλάδα: μόλυνση της θάλασσας και επιπτώσεις της στη θαλάσσια ζωή
Ιταλία: μόλυνση της λίμνης Γκάρντα από τον τουρισμό και την βιομηχανική ανάπτυξη
Ρουμανία: προβλήματα στο δίκτυο των ποταμών που περιβάλλουν την περιοχή
Σλοβενία: Υδροβιότοποι υπό εξαφάνιση και δημιουργία «νησιών» από πλαστικό
Τουρκία: μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα της περιοχής από έλλειψη ανακύκλωσης
Αφού πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις , οι μαθητές/τριες αντάλλαξαν τις δικές τους ανησυχίες για τις επιπτώσεις όλων αυτών στο περιβάλλον, στον κύκλο του νερού, στη διαχείρισή του και στον καθαρισμό του.
Ο διάλογος που αναπτύχθηκε ανάμεσα στους μαθητές των διαφορετικών χωρών στην αγγλική γλώσσα, έδειξε ότι τα παιδιά ευαισθητοποιούνται και αποκτούν περιβαλλοντική συνείδηση από νωρίς, γίνονται πολίτες του κόσμου τον οποίο ονειρεύονται όμορφο και καθαρό. Νιώθουν την ευθύνη τους και ενώνουν τις δυνάμεις τους από όπου κι αν βρίσκονται στο σκοπό αυτό: THINK GLOBAL. ACT LOCAL.
Τέλος, για να προτείνουν λύσεις αναμείχθηκαν σε 5 ομάδες και ομαδικά σε πνεύμα συνεργασίας, διαλόγου, αλληλοκατανοήσης, φιλίας και χαράς ζωγράφισαν αφίσες με συνθήματα. Ως μέλη του Συμβουλίου τα παρουσίασαν στις άλλες ομάδες και όλοι μαζί έδειξαν ότι ο πλανήτης ανήκει στα παιδιά όλου του κόσμου και μπορούν να τον ονειρεύονται μέσα από το ΄Green Spirit”
Εμείς ως εκπαιδευτικοί που υλοποιούμε προγράμματα Erasmus+ είμαστε χαρούμενοι που αυτή η ξεχωριστή συνεδρίαση είχε πολλαπλά οφέλη για όλους.
Σαρλή Έλενα
Προωθήτρια Ευρωπαικών Προγραμμάτων ΠΔΕΔΕ